מצילה- דף הבית
מרכז מציל"ה-
למחשבה ציונית, יהודית, ליברלית והומניסטית



מרכז מציל"ה מניח תשתית רעיונית ומפורטת לקיומה של מדינת ישראל כמגשימת החזון הציוני למדינה יהודית דמוקרטית הפועלת על בסיס ערכים ליברליים הומניסטיים



מחשבה הומניסטית


במקומות רבים מושמעות שוב הטענות לפיהן הציונות, או עניין ברווחתו של העם היהודי, בארץ או בעולם, אינם מתיישבים עם מחויבות להומניזם, ליברליזם או זכויות האדם.

מרכז מציל"ה מוביל חשיבה מחודשת בנושאים אלה.

מרכז מציל"ה מבסס מחדש את הצדקת הרעיון של הגדרה עצמית ליהודים, בארץ ובעולם, כחלק מהמחויבות להומניזם ולליברליזם
מחשבה יהודית


מרכז מציל"ה פועל לחיזוק הבסיס הרעיוני והפעולה המעשית לשגשוג ארוך טווח של העם היהודי ושל מדינת ישראל כביתו הלאומי.

המרכז שואף לכך שהעם היהודי, ויהודים כפרטים, בארץ ובעולם, יוכלו לפתח את כל מרכיבי זהותם, ולחיות בתנאים של ביטחון פיזי וזהותי.

הצלחת הציונות בהקמת המדינה, יחד עם תהליכים מדיניים, חברתיים ותרבותיים מתמשכים בעולם, במזרח התיכון וגם במדינת ישראל ובעם היהודי יוצרים צורך להתאים התמודדות זו לתנאים חדשים. יש לבחון מחדש שאלות יסוד כגון היחס בין הקשר שבין מדינת ישראל ובין העם היהודי לעומת חובתה כמדינה לכלל אזרחיה ותושביה.


מחשבה ציונית


ציונות היא תנועה לאומית יהודית בעת החדשה. במסגרת הציונות קמו זרמים שונים בעלי אידאולוגיות ציוניות שונות. הזרמים המרכזיים בציונות קראו לשחרור לאומי של העם היהודי, ולהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.

מקור השם "ציונות" הוא במילה ציון, שמה האחר של ירושלים במקרא. על שם הכתוב, "וּפְדוּיֵי ה' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה, וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם, שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ, וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה" (ישעיהו לה י). המונח נטבע על ידי ההוגה נתן בירנבאום בשנת 1893 לתיאור תנועת "חובבי ציון", ובהמשך, כאשר השתתף בירנבאום ב-1897 בקונגרס הציוני הראשון כמזכיר הראשון של המשרד הציוני שניהל הרצל בווינה, אימץ הרצל את השם שקבע בירנבאום כשם התנועה.


מחשבה ליברלית


ההתמודדות עם בעיות מרכזיות של ציונות וזהות יהודית, בישראל ובעולם, אינה צורך חדש. כך גם הצורך ליישב בין דרכים לקידום האינטרסים של העם היהודי ומחויבויות אוניברסאליות.

מרכז מציל"ה מוביל חשיבה מחודשת בנושאים אלה. מרכז מציל"ה מבסס מחדש את הצדקת הרעיון של הגדרה עצמית ליהודים, בארץ ובעולם, כחלק מהמחויבות להומניזם ולליברליזם


הצטרפו למציל''ה לתרומה
טוחן מדיה - בניית אתרים